Dag 5 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van simonrina - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van simonrina - WaarBenJij.nu

Dag 5

10 November 2012 | India, Jaisalmer

9 nov

Vandaag weer een lange dag in het vooruitzicht. Zes uur gaat weer de wekker en om zeven uur vertrekken we richting Jaisalmer. Jaisalmer ligt diep in de Tharwoestijn. Het is het meest westelijke punt van onze reis, vrij dicht tegen de grens van Pakistan aan. Als bijnaam heeft Jaisalmer 'de Gouden Stad' vanwege de kleur van de vestigingsmuur, met name in het avondlicht.
De reis van 333 km zal ongeveer 9 uur duren inclusief stops. Volgens zeggen zal het wegdek op deze rit beter zijn dan dat van gister, maar ja dan heb je wel weer last van de koeien die weer vinden dat ze zonder uit te kijken de weg over kunnen steken. We proberen meters te maken zodat we rond de klok van vier uur in hotel Narayan Niwas Palace zullen zijn.
Maarja...... Hoezo goed wegdek. Na en paar kilometer rijden gaat de chauffeur inhalen en ziet een hobbel in de weg te laat (vluchtheuvel zeker haha). Met toch een redelijke vaart lukt het niet meer om vroegtijdig af te remmen. Dat was weer een heftige lancering. Onze reisbegeleidster komt even achter in de bus polshoogte nemen. Alles gaat gelukkig goed.
Een half uurtje later komen we aan bij de Karni Mata tempel of op z'n Hollands gezegd de rattentempel. Deze is gewijd aan een incarnatie van de godin Dunga. De tempel is een toevluchtsoord voor duizenden ratten waarin naar men gelooft de zielen van Karni Mata' s volgelingen huizen. Alweer een heilig dier. We mogen in de tempel de schoenen niet aanhouden , maar krijgen gelukkig dunne slofjes aan. Mochten de ratten rond je voeten krioelen, dan voel je daar tenminste niet zo veel van. We gaan de tempel binnen. Kijk en huiver!!! zou ik zeggen. Voor jullie lees en huiver. Bij de ingang van de tempel zien we een deurtje op een kiertje staan waar al een paar ratten in en uit kruipen. Ik heb zo'n
vermoeden, dat als je het deurtje open zou trekken de hele kolonie ratten je tegemoet komt. Ratatouille !!!!!! Zie je het al voor je!!! Grrrr....De ratten zien er gelukkig niet zo dik uit als in mijn fantasie. Het zijn bijna schattige beestjes die daar rondlopen. Ze worden gevoerd door o.a. de tempelbezoekers en er staat een grote schaal met melk (Friesevlag?) voor ze klaar waar massaal uit gedronken wordt. Een goed onderkomen dus. Dat zouden ze bij ons thuis niet hebben. Bij ons hadden ze niet eens een toekomst.
We reizen weer verder. De afstanden zijn wel groot in India. Voor een dagje shoppen in een andere stad moet je wel heel veel over hebben (haha)
We pakken de kilometers weer op en India raast weer aan ons voorbij. Kwart over 1 is het tijd voor de lunch. Een toast kip vult weer even onze maag. Wanneer de weg weer wordt vervolgd krijgen we het programma voor de middag. Nog twee uur reizen en onderweg nog een reparatie aan de bus. We hoeven ons geen zorgen te maken. Jaja...dat moet je nou juist niet zeggen. De remmen doen het niet meer maar de claxon nog wel zeker (haha). Bij de garage is het probleem snel opgelost. We kunnen weer verder.
Wanneer we aankomen op plaats van bestemming zien we onze ogen uit. Wat een mooi hotel zeg.Het is net een sprookje. Het doet me een beetje aan Aladin denken, alleen het kleedje ontbreekt nog.
's Avonds gaan we op het dakterras dineren, met Jaisalmer bij nacht op de achtergrond. Prachtig......Dit is echt vakantie.
Al weer een dag voorbij. Wat gaat het leven in India toch snel.
Morgen blijven we nog een dagje op dezelfde plek. UITSLAPEN!!!!!!!!!!!!

• 10 November 2012 - 10:40

Tony & Frony:

Alweer een mooi verslag met prachtige belevenissen. Rina je kunt altijd nog schrijfster worden.
    Groeten,
    Tony & Frony

• 11 November 2012 - 19:26

Annelies:

Van te voren maakte je je nogal druk over de rattentempel maar volgens mij viel het best mee. Je hebt de briekspijpen zeker goed dicht gebonden?