Dag 16 - Reisverslag uit Agra, India van simonrina - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Agra, India van simonrina - WaarBenJij.nu

Dag 16

25 November 2012 | India, Agra

20 nov

Half zes gaat de wekker en het is de bedoeling dat we om zes uur vertrekken naar de Taj Mahal. Je moet er wat voor over hebben om een van de zeven wereldwonderen op zijn mooist te zien.
Wanneer we vertrekken is het buiten nog donker en is Agra is nog voor een deel in rust. De Taj Mahal is niet ver bij ons hotel vandaan en bij aankomst is het het nog een paar honderd meter lopen naar de ingang. In die tijd begint het al wat te dagen.
Het advies is om tassen en flesjes drinken achter te laten in de bus. Dus ook mijn fotocameratas. Op deze manier kunnen we de scan bij de ingang ontlopen. We zijn een van de eersten die in de rij staan, die weer voor mannen en vrouwen gescheiden zijn. Ik wil nog even een foto maken van deze snel groeiende rij mensen, maar helaas laat mijn fototoestel het afweten. De batterij is leeg. Grrrr........en mijn cameratas met volle batterij ligt nog in de bus. Die mocht niet mee!! Ik kan niet meer even snel terug om te wisselen. Balen........Nu heb ik gelukkig thuis nog een paar mooie foto's van de Taj Mahal van de vorige reis en dat stemt mij gerust, maar toch...
Kwart voor zeven gaan de poorten open en kunnen we de Taj Mahal bewonderen. Wat een plaatje. Een zeer goed Engels sprekende gids vertelt het een en ander over dit mausoleum.
De naam Taj Mahal stamt uit het Perzisch en betekent "Paleis van de kroon". Het is een mausoleum dat tussen 1631 en 1648 tot stand kwam in opdracht van de Indiase grootmogol Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet.
De grootmogol had vier vrouwen uit verschillende landstreken. Een Perzische voor het uiterlijk. Een Hindoe voor de kinderen. Een Turkse voor het lekkere eten en een Mongoolse voor het vechten. Deze had hij om de andere vrouwen in toom te houden. In totaal had hij veertien kinderen bij zijn hoofdechtgenote waarvan er zeven het hebben overleeft. De oudste zoon heeft zijn vader acht jaar lang in het Rode Fort opgesloten om zo de macht over te kunnen nemen. Tssss............
Na deze bezichtiging weet ik het zeker! De Taj Mahal vind ik wel het mooiste van al de zeven wereldwonderen die ik tot nu toe heb gezien.
Na deze informatie hebben we nog anderhalf uur de tijd om even rond te kijken. Zo nu en dan gaan we even zitten om van dit geheel te genieten. Wat is het hier mooi en wat straalt het een rust uit. De rust wordt even verstoord door een duif (er zijn er wel veel op deze dam) die ons als doel kiest om zijn behoefte te deponeren (ook darmklachten?) Het brengt allemaal geluk zullen we maar denken.........maar toch... Getsiederie!!!!!!!
We gaan eerst nog even terug naar het hotel voor het ontbijt wat in buffetvorm voor ons klaar zal staan. Bij binnenkomst ziet er niet echt buffetachtig uit. Het is alleen mogelijk om van de menukaart te bestellen. Deze kaart geeft een ruime keus in zuid Indiase gerechten (hè we zijn hier toch in het noorden?), maar een lekker broodje kaas staat er weer net niet op. Of staat het op z'n Indisch geschreven zodat ik het niet kan lezen? De gerechten zijn zo uitgebreid dat het bijna een diner lijkt. Ik waag me er niet aan. Mijn darmen protesteren al bij een licht hap laat staan bij deze spicy maagvulling. Eerst maar even een jus d'orange en een Cola Light bestellen. Zo hebben we nog even de tijd om de menukaart te bestuderen. Na deze studie besluiten we toch maar voor de toast met jam te gaan (zo houd ik mijn inwendige mens te vriend). Lekker makkelijk toch! Maar zo denken die restaurantmannetjes er helaas niet over. Het duurt en het duurt. Moet alles wat we besteld hebben misschien nog uit Delhi komen of zo? Het gekke is dat de uitgebreide Indiase gerechten in een handomdraai op tafel staan. Wat gaat hier mis met onze simpel menu? Na het observeren van de bediening is wel duidelijk dat het allemaal een stuk efficiënter kan, maar ja dit is India!!!!! Het is ons gelukt om net op tijd ons sober ontbijtje naar binnen te werken, voordat we naar de residentie van Indiase keizers, het Rode Fort gaan. Onze goed Engels sprekende gids gaat weer met ons mee om uitleg te geven over het wel en wee binnen de muren van dit fort, en er is weer voldoende tijd om dit op de gevoelige plaat vast te leggen.
Ook hebben we vanaf het ford nog een mooi vergezicht van de Taj Mahal. Zo........zit dit mausoleum toch nog tussen die paar duizend geschoten foto's.
Het volgende bezoekje brengen we aan een werkplaats waar een paar echte Indiase crea-bea's zitten. Ze hakken uit marmersteen vormen die ze later weer opvullen met fijn geslepen half edelstenen. Het ziet er prachtig uit maar wat een werk! We lopen nog even door de aangrenzende winkel waar hun kunstwerken te pronk staan. Ja wat zal ik zeggen....het kost een paar centen maar dan heb je ook wat (het wordt tijd voor een krantenwijkje).
Het is lunchetime en dat vind mijn maag ook (weer een goed teken). Maar ja wat wil je ook met dat snel verteerbare ontbijt dat zo is uitgewerkt. Na de lunch strikken we zelf nog even een tuc-tucje, want we willen de Taj Mahal ook nog van de achterkant bewonderen en foto's maken (komt het toch allemaal weer goed). Deze Speady Gonzales heeft het tempo er aardig in. Volgens zijn zeggen wil hij de fille waar je soms wel twee à drie uur in vast kan staan, voor zijn. En daar doet hij ook werkelijk alles aan!!! Zonder rijbewijs mogen de Indische mannetjes (vrouwelijke bestuurders zie je hier niet) geen tuc-tuc besturen.Hè....Die krijgen ze dan zeker bij een pakje boter! Wat me elke keer weer verbaast is dat het in deze verkeerschaos altijd goed gaat. Naar verhouding gebeuren er weinig ongelukken (tenminste ........dat denk ik!), en dan heb ik het niet over die paar krasjes en/of deukjes die in alle vervoermiddelen zitten. Misschien is dit een gestructureerde verkeerschaos!!
Op mijn verzoek stoppen we nog even bij een wasplaats. Deze plaats viel vanaf het ford op door zijn kleurrijke geheel. Op het tijdstip dat we stoppen is de was voor het grootste gedeelte al gedaan. De mensen die er nog zijn, zijn kleding/stoffen aan het verven in grote olievaten die verwarmd worden door een zelfgemaakt vuurtje. Leuk om even te zien. Op naar de Taj Mahal want dat was ons doel. Het blijft, aan welke kant of afstand je ook staat, een plaatje. Prachtig, prachtig.......Dit moet je een keer gezien hebben. We hebben meneer Gonzales tijdens de deal belooft om op de terugreis nog even langs een winkeltje te gaan. Kijken, kijken maar niet kopen, dachten we!!!!!! Maar er ligt een leuke ring op de loer met een zwarte steen erin. Ze noemen deze steen een Black Star. Ik ga overstag maar er moet nog wel gehandeld worden want ons Zeeuwen bin zunnig. Ik ga voor de bijl. Of hij soms? Wat maakt het ook uit. Ik en meneer Gonzales zijn er in ieder geval blij mee. Ik heb een leuke ring en dit bezoekje betekent voor hem weer een financieel voordeeltje.
The time flies when you're having fun. We moeten weer richting hotel, want kwart voor acht moet de bagage in de lobby staan en acht uur vertrekken we richting station. We gaan namelijk met de nachttrein naar Varanasi. De vraag of we allemaal met deze trein meekonden liep als een rode draad door onze vakantie, maar het is gelukt. We slapen niet allemaal in dezelfde slaapwagon, maar we kunnen gelukkig wel allemaal mee. Bij aankomst op het station komen de kruiers op ons af als bijen op de honing. Ze zien brood in ons. Na wat onderhandelen wikkelen de kruiers met een soepele beweging een sjaal op hun hoofd om vervolgens daarop 2 zware koffers naar het juiste perron te vervoeren. hè..........wij hebben al moeite om een koffer te sjouwen terwijl zij even zo'n slordige veertig kilo op hun hoofd dragen. Zeer bijzonder!!!!
Tijdens de reis hebben we de beschikking over een gereserveerde slaapplaats in een derde klasse slaapwagon (het zijn geen waterbedden). Over het algemeen zijn er drie ligplaatsen boven elkaar, zes per coupé. Waar wij liggen zijn er twee slaapplaatsen boven elkaar. Deze zijn in de lengte en aan de zijkant van de wagon geplaatst. Hier heb je net even wat meer ruimte boven je. We pimpen het nachtverblijf wat op met lakens, dekens en kussen in de hoop dat het vannacht wat met het slapen gaat lukken. Ben benieuwd. Welterusten!!!!!!

• 25 November 2012 - 13:26

Femke:

Herinnert u zich deze nog nog nog....van Afrika tot aan de Taj Mahal, jij die Rina blijft een apart geval! :)

Erg leuk dat je zo trouw blijft schrijven, door je levendige schrijfstijl is het net of zijn wij met je mee op reis!

Geniet nog van de laatste dagen!

Femke