Dag 3 - Reisverslag uit Nawalgarh, India van simonrina - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Nawalgarh, India van simonrina - WaarBenJij.nu

Dag 3

Blijf op de hoogte en volg

08 November 2012 | India, Nawalgarh

7 nov

Al weer een nieuwe dag. Wat gaat de tijd toch snel.
Vandaag staat er voor wie het wil een jeep tour door Nawalgarh op het programma die tot lunchtijd duurt. Nawalgarh is een goede basis om de Shekawati streek te ontdekken. Het heeft verschillende haveli's met veel muurbeschilderingen. Haveli's zijn koopmanshuizen. Deze werden rond een binnenplaats gebouwd die veiligheid, privacy voor vrouwen en bescherming tegen klimaat bood. Verschillende generaties leefden onder 1 dak. Vandaag gaan we twee hiervan bekijken.
Om half negen vertrekken we met drie jeeps. Eerst moet er nog even getankt worden om te voorkomen dat we moeten duwen. Onder het rijden probeer ik nog wat foto's te schieten van fascinerende Indiase taferelen maar het hobbelige wegdek zorgt dat dat onmogelijk word. In dit land is het maken van foto's verslavend. Je wilt alle indrukken wel op de gevoelige plaat vastleggen.
Als eerste gaan we naar een paardenboerderij. Hier worden dunlod paarden verzorgd. Deze paarden wordt oa gebruikt voor polo, demonstraties, maar worden ook bij bruiloften ingezet. Het valt bij dit ras op dat de oortjes niet rechtop staan. Het topje staat krom. Gek gezicht hoor. Vanuit de paardenboerderij rijden we richting een fort wat van dezelfde eigenaar is, en krijgen daar van de gids een rondleiding. Op naar de volgende stop.
Wanneer we bij de eerste haveli aankomen blijven wij buiten staan om het dorpsleven te observeren. Met dit beeld op mijn netvlies krijg ik niet de indruk dat ze het woord stress kennen. De kapper neemt wel heel veel tijd voor zijn klant en vindt het ook niet erg om deze te laten wachten om zelf buiten even een bakje koffie te drinken. Relax man!! De beeldhouwer vindt het na een paar houtslagen al weer noodzakelijk om even uit te rusten. Hoezo werkdruk. De ouden van dagen zitten volgens mij de hele dag maar wat op hetzelfde bankje. Hangouderen? Wat een leven! We jeepen weer verder en onderweg komen we een kamelenmarkt tegen. We stoppen hier om even een kwartiertje rond te lopen. Bizar. Ik zie niemand in de weer om zijn handelswaar te verkopen. Ze zitten of liggen maar wat bij hun kamelen of het allemaal vanzelf verkocht wordt. Misschien kan ik nog 1 van mijn verkooptips aan de man brengen. En targets ........kennen ze hier niet (haha). Wat een makkie.
Terwijl we wat rondlopen wijst Simon mij op een handelaar die zijn dromedaris met een klein schaartje aan het bijknippen is. Blijkbaar is zijn coupe alweer zodanig lang geworden dat het weer effe bijgeknipt moet worden zodat deze weer beter in de markt ligt.
We gaan weer verder met onze tour. We belanden weer in nauwe drukke al toeterende straatjes. Op naar de tweede haveli. Deze ziet er van binnen met zijn mooie muurbeschilderingen prachtig uit. We bezichtigen naast de keuken( ik ben geen keukenprinses maar zou het in deze keuken ook zeker niet worden) ook nog de slaapkamer. Onder het bed zie ik slippers staan. Ik ben blij dat ze nu van ander materiaal zijn. Deze zijn van hout en met een dikke houten bol waar je de tenen omheen sluit. Verder zitten er geen bandjes aan. Dat kan toch nooit lekker lopen. Je krijgt dan acuut kramp in je tenen.
Op de hoogste etage van deze haveli hebben we een mooi uitzicht over de stad.
Zonder de jeepgenoten gaan we nog even een rondje dorp doen. Maar eerst even een kleine versnapering bij een snackstalletje. Na het nuttigen hiervan even een prullenmand zoeken. Die zijn hier op de bon. We vragen waar we ons afval kwijt kunnen. Uit een gebaar wordt duidelijk dat het zo op straat gegooid kan worden. Wij gebaren terug dat we dat niet gaan doen en vragen nogmaals beleefd. Een man komt naar ons toe spuugt op straat en wijst naar het spuugplek met het gebaar dat we daar het afval neer kunnen gooien. Nou ja zeg. Zo zijn we niet getrouwd. We besluiten het maar mee te nemen naar het hotel en het daar in de prullenmand te gooien. Op de terugweg naar het hotel lopen we een straat in waar zoveel afval ligt dat een lege fles en twee plasticzakjes extra niet op zou vallen, maar aan deze vervuiling doen wij niet mee.
In het hotel aangekomen gaan we wat relaxen en laten de indrukken van de dag nog even de revue passeren. Om 7 uur is het tijd voor het diner. Na het eten besluiten we vroeg onder de wol te gaan want morgen vertrekken we weer bijzonder vroeg.

  • 08 November 2012 - 16:46

    Femke:

    Hahaha, lig dubbel om je schrijfstijl! Ik zie het helemaal voor me, die man die op de grond spuugt, en de kamelenmarkt :) Ga vooral door met schrijven,en genieten natuurlijk!

    groetjes Femke

  • 08 November 2012 - 19:34

    Marian:

    Hallo Zus en Simon
    Bij het schrijven van je reisverslag ben ik ook weer even terug in India en lijkt de reis van 12 jaar geleden
    wel gisteren.
    He zus, je hebt verborgen schrijf talent, ga zo door dan beleef ik jullie vakantie al ben ik er zelf bij.
    Hait en mem hou ik ook op de hoogte van jullie reis
    Klein vraagje wanneer zien we een paar foto's?
    Een hele fijne reis verder en een dikke tut van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Nawalgarh

India

Rondreis door noord India met Koning aap

Recente Reisverslagen:

25 November 2012

Dag 17

25 November 2012

Dag 16

22 November 2012

Dag 15

22 November 2012

Dag 14

19 November 2012

Dag 13

Actief sinds 28 Okt. 2012
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 21332

Voorgaande reizen:

16 September 2019 - 18 September 2019

Afrika, shongololoexpres

16 September 2018 - 28 Oktober 2018

Rondreis Australie

13 September 2017 - 06 Oktober 2017

Etiopie

12 September 2016 - 14 Oktober 2016

Japan

04 November 2012 - 25 November 2012

India

Landen bezocht: