Dag 9 - Reisverslag uit Udaipur, India van simonrina - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Udaipur, India van simonrina - WaarBenJij.nu

Dag 9

15 November 2012 | India, Udaipur

13 nov

7 uur opstaan en 8 uur vertrek. Lekkerlekker. Maar eerst nog even een ontbijtje. Het buffet wordt steeds uitgebreider. Zo kunnen we even een goede bodem leggen voor de rest van de dag. De bus kan niet bij hotel parkeren dus eerst nog even een stukje lopen. De touringcar is versierd en bij het instappen worden we verwelkomt met happy Diwali. Ivm het festijn verwent de bijrijder ons met een mierzoete traktatie. Vandaag gaat de reis naar Udaipur. Deze romantische stad, met zijn sprookjesachtige meren en indrukwekkende paleizen, is in 1559 gesticht door Maharana Udai Singh. Langs het meer liggen schilderachtige haveli's, ghats en tempels, met daarachter levendige bazaars. In Udaipur zijn opnames gemaakt voor de James Bond film Octopussy. Deze film is iedere avond in bijna elk restaurantje te zien.
De reis van 270 km wordt verdeeld in twee stukken. Onderweg maken we een stop in Ranakpur. Hier staat een van de belangrijkste en grootste Jaïntempels van het subcontinent. Ongeveer 1% van de Indiase bevolking is aanhanger van het Jaïnisme. De hoofdtempel van het fraaie tempelcomplex is de Chaumukha - de 'Vier Gezichten-tempel' - gewijd aan Adinath. De voorwaarde om deze tempel te mogen betreden is dat we geen schoenen dragen, geen ander leerwaar bij ons hebben en je als vrouw zijnde niet ongesteld bent. Ik ga naar binnen (haha). Het is een prachtige tempel en er komen veel bezoekers. Foto's maken is toegestaan, maar niet van het heilig beeld. De bewakers houden de toeristen in de gaten, en kijken met een schuin oog mee op je fotocameradisplay of je niet stiekem je camera op het heilige beeld richt. De tempelguides die daar rondlopen wijzen steeds naar het gele shirt van Simon. Geel staat hier namelijk voor wijsheid. Jaja zonder dat gele t-shirt wist ik ook wel dat ik een wijze man heb.
In de tussenliggende tijd is er nog gelegenheid om tussen de pelgrims de lunch te nuttigen. Deze gelegenheid slaan wij even over.
Half twee is de vertrektijd voor de tweede helft. De rit wordt nog een paar keer onderbroken voor nog een paar foto en/of sanitaire stops. Bij de laatste sanitaire stop blijven wij even buiten staan. Twee kleine Indiase ukkies hebben voorkeur voor een opbaar toilet ipv de toiletten twee meter verderop. Ze zitten beide dicht bij de bus op hun hurken. De ene moet wat vocht kwijt en de andere zit te stinnen om een mooi bruin taartje te bakken. Het taartenbakkertje verkast naar een schoner plekje voor de finishing touch. Maar de bakvorm schoonmaken 'ho maar'. Niet alleen zien wij deze voorstelling maar moeders zit er ook naar te kijken. Die vindt dit blijkbaar heel gewoon.
We rijden richting eindbestemming. De afstand die nog afgelegd moet worden is niet meer zo groot, maar het is een bergachtig gebied waardoor we qua tijd nog wel even onderweg zijn.
Aangekomen in Udaipur is het nog een eindje lopen naar hotel Karohi Haveli. De kamer die ons toebedeeld is heeft een grote erker met een prachtig uitzicht over het meer en het paleis, wat s'avonds in de spotlight staat. Deze kamer lijkt bijna een bruidsuite. En nee .....we zijn hier niet getrouwd. Voor de verkenningstocht door de stad begint, duiken we eerst nog even een eettentje in voor een warme hap (morgen misschien immodium nodig?????). De verschillende straten zien er feestelijk uit en er zijn weer voldoende winkeltjes met souvenierstroepjes. Staande bij een etalage valt het oog van de eigenaar op het kettinkje van de Gold Wing om Simons nek. Hij gebaart dat we even mee moeten lopen naar zijn garage schuin tegenover zijn winkel. Hij heeft ook een motor. Het merk is mij onbekend. Hij concludeerde wel dat de Gold Wing more expensief is dan die van hem. Misschien heb ik nog een passende spaarvorm voor hem in de aanbieding?
Het Diwalifeest is hier aardig opgang. Er is volop vuurwerk in de lucht (het lijkt wel oud en nieuw maar dan wat eerder) en het festival zorgt voor grote drukte bij de tempels. Tijdens onze tocht lopen we door een straat die halverwege in tweeën wordt gesplitst door touw. Voor ons staat een kleurrijke stoet van Indiase vrouwen. Wanneer ik omkijk is Simon door de politie teruggefloten omdat hij in de verkeerde rij staat.Hij moet in de mannenrij staan (deze rij is beduidend korter). De rede ontgaat ons. Nu blijkt dat er aan het einde van die heeellleee lange rij een tempel staat. Mannen en vrouwen worden vooraf gescheiden voordat ze deze kunnen betreden om zo chaos in de tempel te voorkomen. ?????? Maar wij willen helemaal niet in die tempel !!!! We proberen de lange rij te omzeilen zonder de politie op ons nek te krijgen. Het eind van deze straat heeft niet veel meer te bieden.We besluiten richting hotel te gaan. Morgen weer een dag.

• 16 November 2012 - 19:21

Ilse:

Klinkt echt super allemaal, leuk om zoveel van een land te kunnen zien.
    Alleen dat vroege opstaan elke ochtend... Vind 8 uur ook vroeg hoor ;-)
    Maarja dan zie je in ieder geval wel veel!

Nog een dikke week te gaan, gaat snel! Tot over 2 weekjes.

Xx