Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van simonrina - WaarBenJij.nu Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van simonrina - WaarBenJij.nu

Door: Rina

06 Oktober 2016 | Japan, Kyoto

Dag 13

Vandaag maar eens kijken hoe de wind letterlijk en figuurlijk waait. Meneer tyfoon is in de rust. Hij heeft in Korea wel flink huisgehouden, maar Japan redelijk met rust gelaten.
Het is half negen en de koffers zitten allemaal weer in de bus en wij ook om richting Kyoto te koersen. Er is wat ochtenddrukte als we de stad uit willen rijden. Kyoto gaat aan het werk. Het programma voor vandaag is als volgt: Tussen Okayama en Bizen rijden we voor een groot gedeelte langs de kusten van de binnenzee. We maken daar tussen in een sanitaire stop en kunnen even een lunch scoren voor tussen de middag. Op de stopplek is een mooi viewpunt om even een kiekje te maken. In Bizen gaan we de snelweg op en rijden door naar Himeji. Hier bezoeken we Shirasagi-jo, het witte reigerskasteel. Een prachtig bouwwerk. Dit is het enige kasteel die nog in originele staat is bewaard gebleven. Op het eind van de 19e eeuw werden er veel kastelen vernield door de keizerlijke troepen en na de val van het shogunaat raakten veel kastelen door leegstand in verval. Bij het kasteel ligt een mooie japanse tuin die het bezichtigen waard is. Hiervandaan gaan we richting Kyoto.
Tijdens de sanitaire stop halen we even wat maagvulling wat tussen de middag even genuttigd kan worden. Binnen de kasteel muren mag er niet gegeten of gedronken worden en dat geldt ook voor de Japanse tuin, dus dat wordt even plannen. Aangekomen bij het kasteel valt het wat betreft de toeristendrukte nog wel wat mee. Normaal staat de grote parkeerplaats vol met bussen volgens Ben. Misschien komt het omdat het nog vroeg op de dag is voor deze toeristische prachtige trekpleister. Daar zijn we blij mee. Voor de lunch gaan we eerst richting kasteel. Er is zowel buiten als binnen het kasteel de mogelijkheid om rond te kijken. Terwijl ik dacht: "wat bijzonder dat we binnen onze schoenen mogen aanhouden", staat er een vrouw met allemaal plastic zakjes. Schoenen uit dus. Hier zijn geen kluisjes voor de schoenen, maar gaat alles moeten we zelf met de zakjes mee naar boven sjouwen. Het kasteel heeft 6 etages die je via de route aanduiding kan bekijken. Het is wel sluip door kruip door, maar dan heb je ook vanaf de bovenste etage een prachtig uitzicht. Wat we in het kasteel wel missen is het interieur of andere dingen die vroeger in het kasteel gebruikt werden. Het zijn grote lege ruimtes waar je doorheen loopt. Wel zijn er zuilen waar wat info op vermeldt staat. Misschien iets voor de ideeënbus.
Als we het rondje prachtig kasteel hebben gedaan en richting de uitgang lopen is er veel kinderherrie. Een klasje kindertjes, in twee groepjes met verschillende kleuren petjes op, hebben blijkbaar schoolreisje. De kindertjes hebben nog een zodanige leeftijd dat ze beter naar een speeltuin kunnen gaan in plaats van een kasteel. Op zeer jonge leeftijd wordt hier de historie al ingeprent.
We zijn op zoek naar een bankje, een beetje in de schaduw, om even de lunch tot ons te nemen, en lopen langs een man die volgens mij wat in zichzelf zit te brabbelen. Het valt op dat hier allemaal katten lopen. Deze beestjes zien er niet allemaal even fit uit. Er loopt zelf één die een stuk van zijn oor af heeft en er qua vacht slecht uit ziet. Wanneer we een bankje hebben gevonden en aan het lunchen zijn, stapt de nog steeds brabbelende man, die we vanaf ons bankje in het vizier hebben, op zijn fietsje. Tot mijn verbazing lopen alle katten achter hem aan. Hij is gewoon zijn katten aan het uitlaten. Mooi gezicht trouwens.
Nog even een sanitaire stop en we lopen richting de Japanse tuin.
Het is een mooie tuin en als de zon zich laat zien is het een prachtig plaatje om even vast te leggen.
Buiten de tuinpoort trakteren we ons op een ijsje en zoeken even een plekje om mensjes te kijken (altijd leuk). En kijk wie we daar weer tegenkomen. Meneer brabbel met zijn katten. Hij heeft even een eindje met hun gefietst. Ze lopen allemaal achter de fiets aan. Hij pakt ook even een bankje want het is tijd voor de kitkat kat. Ook komt het kinderklasje terug van hun excursie. Nou die hebben het daar lang vol gehouden zeg.
We bussen weer verder richting Kyoto. Deze stad doet wat drukker aan dan de afgelopen steden. We blijven hier 4 nachten. Dus tijd genoeg om hier wat rond te kijken.
Het is donderdag dus wasdag. Weer even een soppie doen en nog even boekie lezen, dan is deze dag ook weer gevuld. Wat gaat de tijd toch snel.

Doeg