Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van simonrina - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van simonrina - WaarBenJij.nu

Adelaide

Blijf op de hoogte en volg

13 Oktober 2018 | Australië, Adelaide

9 oktober t/m 13 oktober 2018

De 430 kilometer zit er op en we zijn in Adelaide. De weg hiernaar toe was drukker dan we gewend zijn de afgelopen dagen. We komen weer wat in de bewoonde wereld. Wat me verbaasd is dat je van de 430 km rijafstand het grootste gedeelte gewoon rechtdoor kan rijden zonder enige afslag. Het kan bijna op de automatische piloot. Het is vandaag een dag van afscheid nemen. Afscheid nemen van onze Klugerina. De trouwe vierwieler die ons twee weken lang op een veilige en betrouwbare wijze over 4000 kilometer asfalt heeft vervoerd. Klugerina.....je bent letterlijk en figuurlijk een grote kanjer.........thankx.......Voor we Europcar gaan verblijden met onze komst gaan we eerst nog even de koffers afleveren bij het hotel.......wat er overigens weer goed uit ziet. Hoeven we daar niet mee te slepen. Europcar is niet ver van het hotel/appartement.............maar toch. Door de druilerigheid en het stevig windje voelt de 17 graden op de thermometer niet al te warm aan en ziet de stad er grauw uit..........en waar zijn al die inwoners..........allemaal thuis bij de kachel? In de andere steden was er meer levendigheid op dit tijdstip. Even een hapje eten is lastig. Veel eetgelegenheden zijn al vroeg dicht. Gaan ze hier in deze studentenstad soms met de kippen op stok? Gelukkig is er dicht bij het hotel een restaurantje waar we de inwendige mens nog even kunnen vullen. Wij besluiten maar met dezelfde Adelaide kippen op stok te gaan.......even een lekkere nacht slapen in een mugvrije zone.........tenminste........dat hopen we.............heeeeeerrrrrrlllliiijjjk........na drie korte nachtjes en een lange reis achter de boeg is dat zeker iets waar we naar uit kijken......welterusten.
Volgende dag: het weer is een stuk beter. Het zonnetje laat zich van de goede kant zien en hierdoor ziet alles er veel vriendelijker uit. We starten vandaag de Adelaid ontdekkingstocht. De folders bij de balie met de highlights van Adelaide heb ik al even door gespit. De meest aangeprezen uitjes hebben wij al gedaan.......kangoeroe eiland......Barossa Valley...........wat nu.....Ik heb een leuk museum in de stad op de korrel.......tenminste dat denk ik..........zo lijkt het......het thema is “alles lijkt niet zoals het is”......haha dat komt ons bekend voor.......we laten ons verrassen. In het museum hangen allemaal kunstwerken aan de wand........we kijken er beide naar met een blik.........mmmmmmm......jaaaa.......ennn........is dit leuk.........we weten waar de uitgang is. Wat we niet weten is dat we eerst een app moeten downloaden op de telefoon. Door deze app komen de schilderijen tot leven........super leuk........het lijkt inderdaad niet zoals het is.......maar wel een leuk museum.......wat je van de buitenkant ook niet zou verwachten......haha. Na het museum doen we nog even een
city/shop.street.walk..........haha........Vera Mode.......Only.........en zelfs Specsavers laat hier de bewoners scherp zien......ik voel me weer thuis. Op internet had ik gezien dat ook in deze stad mooie staaltjes street art aanwezig zijn.........dat blijft me fascineren. We gaan kijken of we vandaag een paar kunnen spotten.........ik had al wat straatnamen genoteerd.........maar ja......welke kant moet je op. Een voorbijgangster vraagt of we iets speciaals zoeken......street art........you meen graffiti.........ja ook goed, maar dan mooier. Via google map op haar telefoon gaan we kijken of we in de buurt zijn......het is nog eindje lopen.....dat doe ik morgen wel. Dan gaan we namelijk weer even seperate op stap. We staan nog met mevrouw.het.lijkt.wel.of.we.elkaar.al.jaren kennen gezellig te kletsen. Ze heeft nog wat tips voor ons wat we hier zeker moeten gaan zien. Komt goed vriendelijke.gezellige.mevrouw. Ik vind dat de mensen in alle steden over het algemeen zeer vriendelijk en behulpzaam zijn.....top. De tijd gaat weer super snel. Voor je het weet is de dag weer voorbij.
De volgende ik.ga.er.alleen.op.uit.dag: Simon gaat richting spoorwegmuseum en ik ga mijn eigen street art tour weer organiseren.......en natuurlijk tussendoor weer wat shop momentjes. Mijn eerste art stop is....hadden we gister al ontdekt, nog al een eindje lopen. Een vriendelijke voorbijganger wijst mij weer de juiste weg. Waarom zijn deze kunstwerken niet in de middle of the town.....Mmmmmm. De painting is gemaakt gedeeltelijk op een muur, gedeeltelijk op een rolluik van een garage...........wat denk je........rolluik open.......mmmmm. Terwijl ik een foto maak vraagt een medewerker van het bedrijf of het rolluik even naar beneden moet.......nou als dat zou kunnen.....en mag die auto ook even aan de kant.......dat gaat me wat te ver. Tijd voor shoppen. Hier in Australië kun je niet om de ugg’s heen. Een paar sloffen staan nog op mijn verlanglijstje. De ik.verkoop.uggs.medewerker wil me alle uggs toe hebben......haha mijn koffer is daarvoor te klein. Als ze er achter komt dat ik toerist ben krijg ik weer veel toeristische tips om mijn oren. Ze vraagt of ik al in de Botanic Garden ben geweest.....nee nog niet......dat is zeker een plek waar ik naar toe moet. De mobiel komt er bij en ze laat de foto’s zien die ze gemaakt heeft tijdens haar eigen bezoek aan het park. Beautiful flower....nog een beautiful flower....nog een beautiful flower...oh this is my boyfriend....is ook een mooie (jonge) bloem. Ik denk dat ik er toch maar ga kijken.....haha. Simon is richting het treinenmuseum. Bij binnenkomst noteren ze waar de bezoekers vandaan komen. Er blijken nog twee Hollanders inpandig te zijn. Het gehoor wordt even op scherp gezet om wat Nederlandse geluiden op te vangen. Pake (Fries woord voor opa).............wordt er geroepen........huh............dat kan nooit kleinzoon lief zijn die ook met het treinenvirus besmet is.......haha....Simon loopt een opa met kleinzoon tegen het lijf. Opa is een geboren Fries die afgereisd is naar Australië.......en nu weer woonachtig is in Maastricht. Kleinzoon groeit nog steeds op in Australië en zo te horen heeft hij nog wel wat Friezigheid meegekregen. Simon staat automatisch Engels te spreken.......zo snel gaat dat hier.........terwijl het wel in het Nederlands.........of zelfs in het Fries kan.....haha
We merken dat je al weer heel snel aan een nieuwe stad went en de weg al weer aardig kan vinden.
We hebben nog twee dagen over. Het weer is prachtig......met een graadje of 25.....goed travelers weer. Nu is Adelaide niet een stad die bruisend is voor toeristen, maar we hebben ons deze dagen.......met onze hobby dingetjes (art en treinen)........zeker wel vermaakt. Morgen weer een nieuw avontuur....de Ghan.......Dag Adelaide.

  • 14 Oktober 2018 - 15:40

    Johanna:

    Wat maken jullie toch een mooie reis! Ben heel benieuwd hoe jullie The Ghan vonden en centraal Australië. Kortom: ik verheug me op je volgende verslag!

  • 18 Oktober 2018 - 06:06

    Ilse:

    Haha, denk je aan de andere kant van de wereld te zijn, hoor je nog: pake, pake!' Ach ja, dan voelt t wel zoals thuis ;-)
    De tijd daar schiet al op...! Enjoy! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Rondreis Australie

Van Sydney tot Cairns

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2018

Cairns

20 Oktober 2018

Alice Springs

13 Oktober 2018

Adelaide

09 Oktober 2018

Flinder Range

04 Oktober 2018

Kangaroo Island

Actief sinds 28 Okt. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 21317

Voorgaande reizen:

16 September 2019 - 18 September 2019

Afrika, shongololoexpres

16 September 2018 - 28 Oktober 2018

Rondreis Australie

13 September 2017 - 06 Oktober 2017

Etiopie

12 September 2016 - 14 Oktober 2016

Japan

04 November 2012 - 25 November 2012

India

Landen bezocht: