Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu

17 September 2017 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 4 Ethiopië reis

Twintig over achten worden we fris en fruitig bij onze vierwielers verwacht. We stonden er wel maar niet fris en fruitig. Onze Ethiopische buren in het hotel hebben ons met hun luidruchtigheid een groot gedeelte van de nacht uit onze slaap gehouden. Wij stonden op en hun gingen naar bed......das lekker. Op hun deur hing het bordje do not disturbe.....grrrr. We weten niet of het ruziën was of dat het stemvolume op een wat te hoog decibel stond. De Ethiopische mensen produceren wel veel geluid.. we zullen het nooit weten.
We gaan als eerste naar een vismarkt niet ver uit de buurt van het hotel. Tijdens de rit er naar toe gaat het behoorlijk regenen. Een echte stortbui. Ik haal mijn Kity weer even tevoorschijn. Is het niet voor niets geweest dat we deze hebben gekocht. Ondanks dat de plu maar een kindermaatje heeft blijft de helft van mijn lichaam toch redelijk droog. Ondertussen heb ik ook al een local jochie bij mij onder de plu staan....plezier voor twee. We zoeken toch even ander onderdak, want de regen houdt stevig aan. Gelukkig laat de lucht wel weer lichte stukken zien zodat we inschatten dat deze bui niet lang meer gaat duren.
Het is droog en we lopen richting de markt. Ja wat zal ik zeggen........na het zien van deze beelden zou ik zeggen........laat het visje maar zwemmen. De hygiene is hier zeker niet optimaal. Rondom het terrein lopen allemaal maraboes. Ja die kunnen hun kostje niet sneller ergens anders halen dan hier. Alle resten gaan richting the birds.
Het is wel leuk om wat verhalen te horen hoe het viswereldje hier in elkaar steekt. De markt is in tweeën gedeeld een witte en een zwarte markt......ik weet niet of ze elkaar wel leuk vinden. De netten die de vissers gebruiken komen uit China. De hoeveelheid net die ze nodig hebben is 200 meter. Omdat de kwaliteit zodanig slecht is bestellen ze op voorhand maar 5000 meter........dat heet..... lood om oud ijzer..haha. Op deze markt zijn wij naast de vis ook een redelijke bezienswaardigheid.
We gaan weer verder richting eindbestemming. Het wordt weer een dagje met veel kilometers over het Ethiopische asfalt (asfalt met veel obstakels). We kunnen helaas niet zoveel stops maken, anders komen we niet op tijd bij onze eindbestemming aan. We lunchen weer even tussen de middag en gaan toch nog even stoppen bij een kleine waterval. Deze waterval ziet er bruin uit. Door de stroming wordt er heel veel grond mee genomen. Desondanks toch mooi om te zien.
Alles loopt op rolletjes en we hebben nog even tijd om een markt te bezoeken. Volgens onze leidster waar ik bij in de auto zit, rijden we er alleen maar even door heen ivm de chaos die er anders ontstaat. Helaas.........de matties van de andere auto's zijn al uitgestapt. Het circus gaat beginnen. Een groot gedeelte van de markt staat om onze land cruisers. Ja de omzet van de markt staat even een kwartiertje stil. Langer blijven we hier niet. Whats your name.......money......money.......money. Dat zijn de geluiden die we horen. Ja.........ze zullen wel denken. Die patser met die grote Nikon camera om de nek kan vast wel en birr missen. Een meisje achter mij voelt even aan mijn haar. Bij één van de andere matties werd even in het bil geknepen.
Haha komen wij soms van mars...... en wie kijkt nu naar wie. Onze leidster vertelde dat ze door een local (bij een een bezoek aan een stam) bij haar borsten werd gepakt. Op deze manier kan blijkbaar de leeftijd cq vruchtbaarheid geschat worden.....tssss........ik denk dat lastig gaat worden met een bh om. Misschien worden we door dit hulpstuk die zij waarschijnlijk niet kennen dan jonger ingeschat....haha. Leg mijn harnas alvast klaar.
We proberen de chaos weer te ontvluchten. Het wordt tijd om richting het hotel te gaan voor de avond valt.
De markt was even een voorproefje wat ons de komende tijd nog te wachten staat. Nou waren de mensen hier niet op onze komst voorbereid. Bij de volgende bezoekjes zijn ze op de hoogte dat er 12 marsmannetjes/vrouwtjes langs komen en wordt het iets minder chaos.....
We zullen zien. Ik laat me verrassen.