Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu

Rondreis Ethiopie

17 September 2017 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 3 Ethiopië reis

Na het nuttigen van het ontbijt en het tappen van nog meer flappen, komen om acht uur s'ochtends de land cruisers ons ophalen om onze reis voort te zetten. We zijn met 12 matties dus hebben we voldoende aan drie wagens. De wagens zijn genummerd en die blijven in die volgorde achter elkaar aan rijden. Zo kunnen ze elkaar onderweg goed in de gaten houden.
In de achterste is de bestuurder de ANWBer. Mocht er iets met de wagens zijn dan kan hij het fiksen (hopelijk). Het zijn goede wagens met goede zit. Daar kunnen we de komende dagen de nodige kilometers wel mee afleggen.
We verlaten de stad Ades Abeba. Een ontzettend grote stad met veel mensen (zeven miljoen inwoners) en veel chaos. Het verkeer krioelt door elkaar. Geen enkele structuur te vinden. De sterkste wint zullen we maar zeggen. Koeien, geiten en ezels.....ze lopen allemaal gewoon op de weg. Ze zijn één van de grootste veroorzakers van de chaos. Hun sta of ligplek is vaak gewoon midden op de weg en het verkeer manoeuvreert maar om de viervoeters heen. Zeer bijzonder.....
We gaan eerst nog effe wat lekkers scoren voor onderweg en water in slaan voor de komende dagen. Blijven drinken is hier een goede zaak. We stoppen bij een supermarkt en bij de ingang worden we tot mijn grote verbazing gefouilleerd. Ik door een vrouwelijke en Simon door een mannelijke bewaker van de jumbo zal ik maar zeggen......dat is dan wel weer goed geregeld. Ze willen ook even in onze buidel tasten en de fototas van binnen bekijken....het lijkt de controle op de luchthaven wel. Ik shop de lekkernij en Simon gaat nog even op zoek naar de plu's. Mocht het de komende dagen nog gaan regenen, wat we niet hopen, dan zijn we tenminste waterbestendig. De winkel lijkt wel een beetje bijenkorf achtig.....van alles in huis. Ik neem de snack hoek en Simon gaat een paar etages hoger voor de plu's. Mijn mandje was snel gevuld, maar bij Simon duurde het wat lager....Geen plu in het assortiment zeker....terwijl je hier zoveel mensen met een plu ziet lopen.....regen of geen regen. Gelukkig hij heeft twee kunnen scoren. Een roze en een blauwe. Hoe toepasselijk....Het blijken kinderpluutjes te zijn.....anders is er niet.....nou ja beter iets dan niets. We rekenen af bij de kassa. Van de kassabonnetje wil Simon meteen een propje maken om dit vervolgens weg te gooien. Hij krijgt van de caissière een seintje dat hij dat niet mag doen. Dezelfde bewakers gaan de boodschappentas controleren met het bonnetje er naast. Als het klopt zetten ze een krul op het bonnetje. Mmmmm........als de Jumbo dit zou doen mogen ze wel een 24 uurs openstelling hanteren.
Buiten ga ik even kijken hoe groot de plu is.....haha .....het is één met Kity afbeeldingen en Simon heeft een plu met Star Wars er op. Beide met een fluitje.......hoe leuk is dat. Zo mogen we gezien worden. Na gebruik gaan deze tweedehandsjes richting de kleinkids.
We vervolgenen onze reis door het zeer groene prachtige landschap. Ik weet niet hoe ik aan dat droog en dor landschap in mijn gedachte kom....niets is minder waar.
Onderweg is het straatbeeld zeer divers. Dit is niet met de bekende pen te beschrijven..... je moet het gewoon met eigen ogen zien.
De Ethiopische mens laat zich niet makkelijk fotograferen. Het advies is daarom vanuit de auto geen foto's te maken......jammmmmmmer.....geen kiekjes hiervan.
Wat me tijdens de reis opvalt is dat de autobestuurders met hun knipperlicht seinen als het wegdek gebreken heeft of dat er andere obstakels op de weg zijn.....goede actie....top
Tijdens de reis maken we twee stops om even wat oude overblijfselen van de oude Ethiopische cultuur te aanschouwen en pakken we nog even een wandeling door de prachtige natuur mee. We spotten nog wat prachtige gevogelte. We beginnen met wat klein gedierte en bouwen dit in de loop van de vakantie op naar wat groter werk....
Halverwege de rit is het tijd voor de lunch. Tijdens het wachten op onze bestelling zien we op de tv die er in het restaurant hangt dat er in Londen weer een aanslag is gepleegd.......mmmm.....niet te bevatten. Bivakkeer je 23 dagen in een land waar voor kort nog een reisverbod was.........is er dicht bij huis een aanslag.....wat gebeurt er toch allemaal op de wereld.
Na de lunch moeten de chauffeurs nog even hun best doen om de resterende tig kilometers over het asfalt af te leggen met zo nu en dan een sanitaire stop in de natuur.....uit de natuur in de natuur zullen we maar zeggen....hier is het vaak hygiënischer dan op een toilet.....
Ons hotel waar we verblijven is een prima hotel. Lekker bed en douche. Bedankt Ethiopië Airline.......zonder jullie sabbatical op donderdag hadden we dit hotel niet gehad. We gaan hier dubbel van genieten want de komende tijd zal ons onderkomen er wel iets anders uit gaan zien.
Straks maar effe een lekker doucheje.