Flinder Range - Reisverslag uit Hawker, Australië van simonrina - WaarBenJij.nu Flinder Range - Reisverslag uit Hawker, Australië van simonrina - WaarBenJij.nu

Flinder Range

09 Oktober 2018 | Australië, Hawker

Het is vroeg opstaan vandaag. Om tien uur gaat de vaart weer richting vaste wal. Wij moeten nog het hele eiland over, maar we zijn mooi op tijd in de haven. Tijd voor een kopje koffie/thee met een lekkere versnapering erbij.
Ahhh...... nee......de boot gaat niet om tien uur maar om half elf.................pfff. Ik rol Klugerina weer aan boord en ...........varen maar!!!!!! Vandaag is er een stevige deining en onze buurman krijgt daar behoorlijk last van. Nu hangen er overal zakjes aan de wand.......hij zal niet de enige zijn die op deze vaart dit nodig heeft.
We gaan via Adelaide richting Tanunda. Dit is voor ons even een tussenstation.......zo onderbreken we even de rijafstand.........een relaxmomentje zullen we maar zeggen. Tanunda ligt in de Barossa Valley.......een wijngebied. Iemand die van dit alcoholische goedje houdt kan hier zijn/haar hart ophalen........nou ik hou het bij een ander goedje (non alcoholisch). Het is even lastig om ons hotel te vinden. Via internet hebben we wat info kunnen achterhalen en Tommy daar op ingesteld. Deze is in Tanunda letterlijk en figuurlijk de weg kwijt. Hij stuurt ons alle kanten op behalve de goede. Vragen is weer even de beste manier. Nu snappen we wat er aan de hand is. Er zijn meerdere gedeeltes van de stad die de zelfde straatnaam hebben. Zodra Tom lastig gaat doen......is mijn be.focus.controle weg....de Hollandse rijstijl heeft weer de overhand.....rechts rijden......ruitenwisser weer voor richtingaanwijzer..........pffff. Na het inslaan van wat boodschappen gaan we richting het hotel/appartement. Het ziet er weer goed uit. En ........Yeeeeeh........een lekker bad. Wat gaat ze vanavond doen..........badddeeerrrreeeeuuuuu.
De volgende dag: we hoeven vandaag geen grote afstanden af te leggen en we zitten niet aan een tijdsschema vast. Van de infobaliemevrouw hebben we nog wat tips gekregen voor de daginvulling. De natuur is er prachtig en het weer is goed gestemd, dus wat wil je nog meer. Tijdens ons we.doen.lekker.rustig.aan.ritje rijden we ook even door het Gooi van Barossa Valley. Hier staan leuke luxe laag bij de grond (alles gelijkvloers) optrekjes. De wijnhandel gaat hier zeker over rozen (druiven).
Volgende rijdag: 330 kilometer asfalt staat op de planning. We rijden vandaag naar de Flinder Ranges. Volgens de brochure kunnen we in dit national park wel wat natuurschoon verwachten.Tijdens de rit blijft het me verbazen dat je op een tweebaans way 110 mag rijden. Maar ja.......geen nood over je medeweggebruikers............die zijn er niet. We rijden in the middle of the nowhere ......alleen wij tweetjes op de wereld........maar wat een gave omgeving. We naderen Hawker onze eindbestemming. Nu zijn we zo langzamer wel gewend dat eindbestemming nog niet betekent dat we ook bij ons onderkomen zijn........no way........we moeten nog 30 kilometer rijden.........lange straat........pffff. Het rijden wordt beloond met een prachtig onderkomen met een super mooi uitzicht.......heel vervelend hier drie nachten te moeten blijven..........maar niet heus. Bij het inchecken bestellen we meteen het avondmaal. Er is één restaurant in de buurt.......dus geen keus. Half acht worden we hier verwacht. Nu is het restaurant niet op loopafstand van ons appartement dus dat gaat ons eerste autoritje bij donker worden. Bij binnenkomst van ons hutje.....haha.....worden we verwelkomd door een paar een paar dikke Australische muggen.......mmmmmmmm......eerst even op jacht.....weg ermee. Het onderkomen is van alle gemakken voorzien. Zelfs een wasmachine en droger.........tijd voor een trawassie. Voor de warme hap nog even een klein loopje in de omgeving.........yehhhh........kangoeroes...........dat wordt tijd. Voor het restaurant moeten we over een onverharde weg zonder lantaarnpalen. Het is buiten dan ook echt donker donker. Het grote licht van Krugerina doet het niet......volgens het instructieboekje werkt deze op de zelfde manier als thuis.......... ja.....je weet maar nooit......verbaas me nergens meer over....maar helaas.......gewoon licht meer zit er niet in........of wel....spontaan gaat het grote licht aan.......of toch niet......groot licht weer uit..........pffff.......snoertje los? Bij het restaurant.............portemonnee vergeten...........weer terug..........groot licht............geen groot licht.......haha je blijft lachen met dat ding. Na het nuttigen van een lekkere hap en nog even uitbuiken is het tijd voor nachtrust........tenminste.......er zijn hier.........neeeeevvvvveeeeeen!!!!!!!!......met hun achter neven en achter achter neven en achter achter achter neven......s ochtends komen we er achter hoe groot de familie is...............pfffff. Meestal is Simon degene die aangevallen wordt, maar nu is het andersom........zouden de neven hier ook links vliegen........dan snap ik het........dan zitten ze bij de verkeerde................Simon noemt dit gerechtigheid.............vannacht maar even van plaats wisselen.
We staan vroeg op......we zijn toch al wakker......haha. Na de jacht op de neven familie en een ontbijtje gaan we richting Quorn. Simon heeft kaartjes geboekt voor Pichi Richi Railway. Een rit met de trein door de Flinder Range. Wanneer we richting railway gaan constateren we dat Tommy een andere tijd aangeeft dan ons horloge.......huh...........met Tommytijd zijn we te laat........met horlogetijd lopen we op schema..........we gaan het maar even vragen............pfffff..........we komen niet meer op tijd. Het blijkt dat hier vannacht de zomertijd is ingegaan.........crazy day noemde de dame van de infodesk het. Ja dat snap ik .....wij vinden het ook crazy. We hebben al eerder in een andere tijdszone geleefd (half uurtje erbij)..........door die tijdswisselingen zijn we zo langzamerhand niet meer bij de tijd. Ik zit met een teleurgestelde partner naast me.....wat gaan we doen.....we besluiten om toch richting het treingebeuren te gaan. Wat foto’s maken van het station en aankomende trein. Meer zit er helaas niet in. We kunnen bij de balie mevrouw na uitleg over de situatie onze kaartjes weer inleveren........dankjewel mevrouw de ik.heb.het.hart.op.de.goede.plek. We vervolgen de dag met een out.of.the.road.auto.route die volgens zeggen zeer de moeite waard is. Deze start bij de Jarvis hill. Het woord hill zegt al genoeg.....we moeten een berg op voor een mooie uitzicht........en deze is ........steil. Nu heeft Klugerina voldoen pk’s dus .........lets go. We kregen de tip mee om op deze helling wel de voet op het gas te houden..........huh............doen we toch altijd bij het autorijden. Normaliter heb je de look out al meteen als je met je auto op het eindpunt aan komt, maar helaas.....we moeten ook nog wat klimwerk verrichten. Met volop zon en met een graadje of 30/31 en veel muggen valt dat niet mee. De muggen plakken bijna als stroop aan ons vast.......nu is Australië zo groot.......waarom hier....mmmmmmmm. Het uitzicht mag wel heel mooi zijn............en dat is het ook........wat een omgeving. We gaan verder met onze zelf drive toer. Voor onze route maken we even een ik.neem.de.verkeerde.afslag fout. De toevallig tegemoet rijdende locals wijzen ons er op dat deze weg niet voor een gewone auto is......hoezooooo een gewone auto. Deze bikkel kan alles.....nou ja bijna alles......behalve groot licht geven. De route volgen zou goed te doen zijn voor onze Klugerina. Het is geen 4WD, maar dat hebben we er maar even van gemaakt. De omgeving is echt prachtig maar de weg heeft daar in tegen een hoog ik.rammel.door.elkaar.gehalte........maar het is zeker de moeite waard. We halen nog iets voor de inwendige mens en gaan richting hutje. Wat gaan de dagen hier weer snel.
Volgende dag: de nacht hebben we niet nevenloos doorstaan. De familie is wel aardig uitgedund. Er zijn nog een paar diehards........maar......we zijn hier nog een nacht. Het weer is flink omgeslagen. Toen we aankwamen was het zonnig en 23 graden. Gister was het zonnig en 30/31 graden. Vandaag ....bewolkt.......af en toe regen.....en de temperatuur is gekelderd naar de 19 /21 graden..........pffff.....We hebben zo langzamerhand in onze vakantie al heel veel temperatuurwisselingen doorstaan. Op onze we.maken.er.weer.een.leuke.dag.van agenda staat o.a een oude kopermijn in Blinman, de look out great wall of China, een kleine kangoeroe cape walk en wat we onderweg nog verder tegen komen. Tijdens de rit huppelt er een kangoeroe over de weg. Ik kijk deze na.........maar tegelijkertijd komen er nog twee achteraan .......gelukkig.......mijn rijsnelheid is matig.......ze krijgen nog een kans op een gelukkig leven.....zolang het duurt. Ondertussen stoppen we weer bij een paar look outs..........eerlijk gezegd ziet het er met een zonnetje toch net even wat mooier uit......maar geen klagen. Bij onze laatste look out zit er een jongetje eenzaam en alleen op een bankje. Er is net een gezin in de auto weggereden en er staat nog een auto onbemande. In geen velden of wegen is er een papa of mama te zien. Terwijl wij genieten van het uitzicht en blijft het jongetje daar maar stilletjes zitten. Na een tijdje komt dezelfde auto die was weggereden weer terug....het jongetje stapt in...........huh.........straf......of kindje vergeten. Ik ken wel mensen die hun hond vergeten.......maar een kind....haha. In het stadje Blinman.....nou ja stadje.........beter gezegd...... een gehuchtje.....wonen maar 18 mensen. De bewoners betalen geen belasting.....wekken elektriciteit op via diesel aggregaat...... geen last van de overheid. De oude kopermijn die we bezoeken houden ze met elkaar in stand. De overheid zorgt wel voor donaties, maar met als doel om het culturele erfgoed te bewaren. De mevrouw die de ik.zal.je.wel.even.rond.leiden toer doet vertelt op een zeer leuke manier hoe het hier in de mijntijd is vergaan.Super.....De great wall of china is niet te vinden. Geen enkel bordje aan de kant van de weg die ons de weg wijst.....jammer......misschien is...de wall....het wijzen niet waard........denk ik. Het ohhhh gehalte van onze laatste daginvulling, de kangoeroe gape walk....is wat laag.....de natuur is er weer mooi maar er is geen kangoeroe te bekennen....maar ja ....je kan ook niet alles hebben. We gaan richting hutje. Het begint behoorlijk te regenen en te waaien......bijna herfst......dat wordt straks lekker slapen........hopelijk.
Volgende goede morgen: nou ja goede morgen.............nou ik zeg het ook gewoon ......die k.. muuuuggggeeehhhh. Halverwege de nacht starten we al weer een klopjacht. Ze spelen een spelletje met ons.....je slaat er 5 dood en er komen 10 voor terug......grrrr. We snappen het niet.....overal in dit optrekje zitten horren voor de ramen en deuren en toch zijn die krengen hier. Volgens mij horen ze bij de inboedel. In het gastenboek is iedereen lovend over dit onderkomen en dat is ook prachtig, maar niemand schrijft iets over de muggen. Zijn wij dan de enige die ze zien vliegen. We gaan bij het uitchecken dit toch even melden. We verlaten de Flinder Range en gaan richting Adelaide. 430 km voor de boeg........dus......Adelaide.......here we come........