Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu Rondreis Ethiopie - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van simonrina - WaarBenJij.nu

21 September 2017 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 8 Ethiopie reis

We mogen vandaag even wat langer uitslapen. Onze vertrektijd is om 7 uur.....ook nog vroeg........maar toch. We gaan verder met onze visite ronde. We gaan vandaag bij de Karo stam langs. De Karo zijn verwant aan de hamar en zijn specialisten in lichaamsbeschildering. Ze zien hun lichaam als schildersdoek. Ze gebruiken vooral witte kalk en houtskool, gemengd met gele en rode oker en beschilderen daarmee hun gezicht en lichaam. De Karo hebben naast het beschilderen van hun lichaam, als versiering een spijker door de onderlip die ze heen en weer bewegen. De vrouwen maken hun haar mooi met schelpjes of modderballetjes.
Onder weg naar deze stam hebben we nog een zeer onstuimig
parcours te gaan. Ons evenwichtsorgaan krijg het sterk te verduren. We spotten wat dieren en zijn op zoek naar de mooie termietenheuvels met als achtergrond wat Ethiopische taferelen om deze op camera vast te leggen.
Halverwege belemmeren een grote boom en wat stuiken onze weg. Nou geven onze toer jongens het niet snel op en proberen met hun vierwielaandrijvers om de versperring heen en door de diepere modderige te rijden...........yes gelukt. Het zou voor ons een probleem zijn als dit niet mogelijk was geweest.......dan geen Karo stam.
Wanneer we bij de omo- rivier aankomen........de plek waar deze stam woont......ruiken de bewoners al Hollands bloed, en komen ze weer met de hele familie onze kant op. Ook hier krijgen we eerst een intro voordat we los kunnen met de camera. Sommige rituelen hier zijn vergelijkbaar met die van de hamar. Bijvoorbeeld het bull-jumping. Een jongen die richting man gaat moet eerst zijn lef tonen. Eén onderdeel daarvan is dat hij drie maal in zijn blootje, zonder te vallen over de ruggen van stieren rent. De geselecteerde beesten worden in bedwang gehouden door leeftijdsgenoten die de ceremonie al hebben doorlopen. Mocht dit lukken dan wordt bij de hamar jongen zijn haar afgeschoren. Bij een karo jongen wordt er een stukje uit zijn bovenoor geknipt.......ik weet wel wat ik liever zou hebben.
Eén van onze matties vond het stukje uit het boven oor knippen vergelijkbaar met het knippen van een kaartje van de conducteur......haha.......ook een stukje weg.
Ik wil niet al te veel foto's maken en ga selectief kijken. Nou is iedereen wel spontaan bereid om je te helpen met het maken van een keus.....maar ik doe het liever zelf. Ik wil een ouder persoon een jonger persoon met baby en een kindje. Nou dat moet wil lukken. We hebben hier geen deal dus zelf betalen voor een kiek. 5 bir p.p.....tel uit je winst. Het is een gekrioel....ieder ziet ons als hun inkomen.........en dan wil je wel. We gaan nog even bij de rivier zitten...hier staat een lekker briesje........om het tafereel van hier nog even te aanschouwen.
We vertrekken weer richting ons hotel. Hier gaan we alleen de lunch nuttigen, want we hebben al uitgecheckt. Bye bye lekkere douche.....Rond half twee gaan we richting ons volgende hotel in Jinka. Onze chauffeur Danny heef het even moeilijk. Door de warmte en de intensieve ritten deze dag beginnen zijn ogen zwaar te worden. Ik spot hem via de achterbank in zijn achteruitkijkspiegel. Ik vraag hem .......are you tiered. Hij schudt van nee. Hij rijdt ook al wat langzamer dan wat hij normaliter doet. Het is een pittige rijder, maar een goede chauffeur. Ik hou hem sterk in de peiling....het zal je toch gebeuren zeg.......op al zo'n lastig wegdek en de koeien en geiten die het nog lastiger maken..........moet er niet aan denken. We vragen wat vaker om een stop.....voor hem bedoeld, maar onder het mom we willen even de benen streken of we willen even van de natuurlijk wc gebruik te maken. Simon gaat voorin zitten, om hem al pratend scherp te houden.
We hebben het gered. We komen bij hotel aan waar we weer wifi hebben. De kamers zijn erg basic. Water is er niet en ondanks dat is het klam in de kamer. Ons bed is klein maar ligt wel lekker. Dit is zeker belangrijk voor een knusse gezonde nachtrust. Die hebben we wel weer nodig want we moeten weer mega vroeg opstaan...........tot morgen